موشن گرافیک چیست؟
موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود. در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیت های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود. اگرچه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیا است.
کاربرد های موشن گرافیک:
تیزر های موشن گرافیک معمولا دو خصوصیت عده دارند:
- از طریق عناصر بصری گرافیکی تاثیر فوری و جلب توجه کننده ای روی مخاطب می گذارند.
- همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.
این دو خصوصیت موجب می شود که هم در فیلم هایی که با هدف برندیگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم هایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلم های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.
تاثیر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و... در کنار موسیقی و افکت صدا می تواند برند مورد نظر را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخود آگاه ذهن بینند ببرد. هویت سازی لوگو و برند در تقریبا تمامی شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ، opener ها، اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام میشود.
از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نماد ها کمک می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد. به عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از ساز و کار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه عنصر داستان
و درام در موشن گرافیک نسبتا کمرنگتر از دیگر تکنیک های فیلم سازی است می
توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیک
های دیگری چون انیمیشن های داستانی است. شاید بتوان گفت تاثیری سریع و قوی
اما با ماندگاری قدری محدود تر.
- ۹۷/۰۴/۱۷