رسانه و تیزر

تولید عنوان تیزر و پخش انلاین
macan logo

رسانه و تیزر

تولید عنوان تیزر و پخش انلاین

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۱:۱۸ ب.ظ

شاید این سؤال را بیش از هر سؤال دیگری در کلاس‌های آموزشی از من می‌پرسند. چه تفاوتی بین عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است. مهم‌ترین تفاوت این دوشاخه در نوع کاربرد آن‌هاست؛ یعنی در عکاسی صنعتی ما از یک کارخانه، محیط آن،‌ خط تولید، فضا، گروه اجرایی و غیره عکاسی می‌کنیم. هدف از این عکاسی به‌نوعی مستند کردن یک دوره یا یک فضای خاص است برای نشان دادن به دیگران. این دیگران ممکن است سفارش‌دهنده یا خریدار باشد.
یک مثال بزنیم. یک کارخانه تولید یک قطعه صنعتی است. یک کارخانه دیگر می‌خواهد در شمار بالا به آن‌ها سفارش بدهد و در یک مدت‌زمان خاص می‌خواهد سفارشش را تحویل بگیرد. در عکس‌های صنعتی می‌تواند نگاهی به کارخانه اول بی اندازد. فضا را ببیند. انبار و پشتیبانی را ببیند. اگر مواد اولیه‌ای نیاز است می‌خواهد دپوی آن‌ها را ببینید و الی‌آخر. عکس‌های صنعتی باید خیال سفارش‌دهنده را راحت کند و یا حداقل بتواند گوشه‌ای از تواناها را به رخ او بکشد.

عکاسی صنعتی

در عکاسی تبلیغاتی موضوع کاملاً متفاوت است. اینجا هدف فقط و فقط محصول است. نه کارخانه و نه هیچ‌چیز دیگر. می‌خواهیم یک عکس با رویکردهای تبلیغاتی برای جذب مشتری تهیه کنیم. باید نقاط قوت محصول را نسبت به رقبا نشان دهیم. در اینجا اصلاً مهم نیست که کار مستند باشد. حتی می‌توانیم صحنه‌آرایی کنیم. مثلاً برای تبلیغ یک محصول لبنیاتی ما نیازی داریم که کار صنعتی بکنیم. کارخانه را نشان بدهیم؛ و حتی خود محصول را به‌صورت ساده. می‌توانیم یک میز صبحانه فرضی بچینیم و محصول را نمایش دهیم. در اینجا ایده پردازی عنصر بسیار مهمی در کار است.

یکی دیگر از چیزهایی که در عکس تبلیغاتی بسیار اهمیت دارد این است که در کجا قرار است استفاده شود. مثلاً تفاوت است بین یک بیلبورد با یک کاتالوگ. در عکسی که برای یک بیلبورد گرفته می‌شود و در کنار اتوبان نصب می‌شود راننده با سرعت تمام از کنار آن عبور می‌کند و فقط چند ثانیه وقت هست که عکس تأثیر خودش را بگذارد؛ و وقتی برای خواندن نیست. درحالی‌که در کاتالوگ خواننده روی مبل لم‌داده است و وقت دارد که یک پاراگراف را مفصلاً در مورد مزایای محصول ما مطالعه کند.

به حال عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی با روان مخاطب سروکار دارد و یک علم و هنر است که باید به بهترین حالت انجام گیرد.

  • میلاد فرهانی

نظرات  (۱)

  • گرافیست ارشد
  • سپاس ، مثل همیشه مفید و عالی /

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی